Aktualności
Dofinansowanie do przewozów na rok 2025 z FRPASŁOWA KLUCZOWEdotacje, lokalne połączenia autobusowe, Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych Kończy się rok 2024, a wraz z nim umowy z operatorami na obsługę linii gminnych, które na obecny rok były podpisywane w ostatniej chwili, tj, pod koniec grudnia. Tym razem tak nerwowo raczej nie będzie, bowiem cała procedura ruszyła o ponad miesiąc wcześniej. 19. listopada w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie (które weszło w życie dzień później) ws. metody podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA). Określono w nim wielkość budżetu dla poszczególnych województw na podstawie konkretnego wzoru, który uwzględnia m.in. liczbę mieszkańców, powierzchnię województwa, wartość produktu krajowego brutto (PKB) i zaspokojenie potrzeb przewozowych lokalnej społeczności (długość sieci regularnej komunikacji autobusowej w roku 2011 i 2024). Wojewoda może zawrzeć z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę wieloletnią o dopłatę z FRPA. Budżet FRPA na 2025 r. wynosi 1 mld PLN, z czego 880 889 496,20 PLN podzielono między województwa, natomiast kwota w wysokości 69 110 503,80 PLN zostanie przeznaczona na umowy wieloletnie (2025-2033). Wnioski należy składać w dniach 3-9 grudnia br. Z ww. rozporządzenia wynika, że 70% kwoty przekazanej w poprzednim roku zostaje przeznaczone na umowy wieloletnie, natomiast pozostałe środki (po odliczeniu 5% rezerwy, tj. 50 mln PLN) rozdziela się następująco:
Dla województwa mazowieckiego dane do wskaźnika udziału województwa są następujące:
Województwo mazowieckie (kolor czerwony) otrzymało dofinansowanie z FRPA na rok 2025 w wysokości 85 338 835,76 PLN. To rekordowa kwota w historii FRPA i oczywiście największa dotacja na rok 2025. Niestety, województwo nie podpisze umów wieloletnich. Tylko cztery województwa - małopolskie, pomorskie, śląskie i zachodniopomorskie (kolor żółty) - zawrze umowy wieloletnie. Niestety, koszt 1 wzkm w dalszym ciągu nie przekracza 3 PLN. 2. miejsce zajęło województwo Śląskie, 3. - Kujawsko-Pomorskie oraz 4. - Pomorskie (z kwotą dotacji odpowiednio 68,6; 63,4 i 60 mln PLN). Nie wiele poniżej tej kwoty dotację otrzymały województwa Lubelskie (4) i Małopolskie (5) - oba po ok. 59,6 mln PLN. Połowę kwoty dla woj. Mazowieckiego otrzymało woj. Świętokrzyskie (42,7 mln PLN), najmniej dostaną województwa Lubuskie i Opolskie (odpowiednio 40,2 i 33,4 mln PLN). 04-29.11.2024 - Ograniczenia w kursowaniuSŁOWA KLUCZOWElinia [I], Szymkiewicz, m.-gm. Iłża, m.-gm. Skaryszew, ograniczenia w kursowaniu Od poniedziałku - 4. listopada - zostaną wprowadzone ograniczenia w pracy przewozowej na komercyjnej linii miejskiej [I] (Szymkiewicz) Iłża - Skaryszew - Radom. W dni robocze będzie obowiązywał feryjny rozkład jazdy. Na tabliczkach z rozkładem jazdy na tej witrynie dostępny pod hasłem "Dni robocze, wolne od nauki szkolnej". Jak podaje przewoźnik, powyższa zmiana ma obowiązywać przez cały listopad. 01-03.11.2024 - Obsługa nekropoliiSŁOWA KLUCZOWEnekropolie, cmentarze 1. listopada - w piątek, Uroczystość Wszystkich Świętych - komunikacja miejska będzie BEZPŁATNA. Uruchomione będą dodatkowe brygady m.in. na liniach 1, 4, 8, 12, 13, 17 i 21. Wzmocniona będzie obsługa podmiejskich nekropolii autobusami linii 8 (Cerekiew, gm. Zakrzew) i 24 (Kiedrzyn, gm. Gózd). W dniach 1-3 listopada uruchomione będą ponadto linie cmentarne: C9, C12 (w miejsce C4), C15 i C21, ponadto CM (przyspieszona) oraz Z21 (zastępcza). Linie C12 i C15 będą kursowały tylko 1. listopada. Komercyjne linie podmiejskie będą oczywiście płatne, a w tym dniu będą kursowały tylko autobusy:
Na liniach A, [E2], 23 i 24 będzie obowiązywał specjalny rozkład jazdy oznaczony kolorem żółtym "1 XI 2024" (dla linii 23 specjalny rozkład jazdy będzie również obowiązywał w dniach "2-3 XI 2024"). W dniach 1-3 listopada, podczas wzmożonej odbługi Cmentarza Komunalnego na Firleju, w zastępstwie linii 21, WÓLKĘ KLWATECKĄ będą obsługiwały w tych dniach autobusy linii 23. 2. listopada - w sobotę, Dzień Zaduszny - autobusy komunikacji podmiejskiej (komercyjnej) oraz gminnej (komunalne) będą kursowały wg normalnych, sobotnich rozkładów jazdy. Nie będzie w tym dniu kursował bus na komeryjnej linii miejskiej [I] (Szymkiewicz) Iłża - Skaryszew - Radom. 01.11.2024 - Przywrócenie stałej trasySŁOWA KLUCZOWEskaryszewska linia gminna [B1], Oparka, gm. Skaryszew, Bujak, Zalesie, Dzierzkówek Stary, Dzierzkówek Nowy, Huta Skaryszewska koniec objazdu Od piątku - 1. listopada - zostanie przywrócona dla ruchu kołowego droga gminna w Zalesiu. W związku z tym, busy skaryszewskiej linii gminnej [B1] (Oparka) powrócą na swoją stałą trasę. Przywrócone zostanie funkcjonowanie następujących przystanków:
Poniższe przystanki będą ponownie obsługiwane przez busy skaryszewskiej linii gminnej [B1]:
05.10.2024 - Korekta rozkładu jazdySŁOWA KLUCZOWElinia 5, Michalczewski, rozkład jazdy, korekta W sobotę - 5. października - zostaną wprowadzone korekty rozkładu jazdy linii 5 (Michalczewski). Zmiany będą polegały na przesunięciach minutowych poszczególnych kursów we wszystkie dni tygodnia:
01.10.2024 - Wydłużenie wszystkich kursów do krańca Jedlanka - Kępiny. Zmiana rozkładu jazdySŁOWA KLUCZOWElinia A, Michalczewski, gm. Jedlińsk, Jedlanka, zmiana, rozkład jazdy We wtorek - 1. października - zostanie wprowadzony nowy rozkład jazdy komercyjnej, podmiejskiej linii A (Michalczewski). Dotychczasowa trasa wariantowa do krańca Jedlanka - Kępiny stanie się trasą podstawową, bowiem wszystkie kursy będą od października wykonywane aż w pobliże węzła "Radom - Północ" na drodze ekspresowej S7 (E-77). Zmieni się rozkład jazdy: zwiększy się liczba wykonywanych kursów, częstotliwość w godzinach szczytu oraz zakres godzinowy pracy przewozowej. Zmiany dotyczą wszystkich dni tygodnia. Bez zmian pozostaje liczba brygad obsługujących tę linię: 1 całka i 2 szczytówki w dni roboccze, 1 całka i 1 szczytówka w dni robocze, wolne od nauki szkolnej oraz 1 całka w soboty. Praca przewozowa na linii A w dalszym ciągu nie będzie wykonywana w niedziele i święta. Odjazdy z krańca RADOM - DW. PKP / gen. Traugutta:
Odjazdy z krańca Jedlanka - Kępiny:
16.09.2024 - Tymczasowy objazd remontowanej drogi gminnej w ZalesiuSŁOWA KLUCZOWEskaryszewska linia gminna [B1], Oparka, gm. Skaryszew, Bujak, Zalesie, Dzierzkówek Stary, Dzierzkówek Nowy, Huta Skaryszewska, objazd, remont Od poniedziałku - 16. września - w związku z rozpoczęciem prac przy przebudowie drogi gminnej w Zalesiu, zostanie on zamknięty. W związku z tym nie będzie przejezdny odcinek tej drogi od Bujaka do Dzierzkówka Starego, tym samym busy skaryszewskiej linii gminnej [B1] (Oparka) zostaną wycofane z Bujaka - Nowego, Zalesia, Dzierzkówka Starego, Dzierzkówka Nowego - Piask, Huty Skaryszewskiej oraz z ul. Gajowej w Skaryszewie - Gaju. Od przystanku SKARYSZEW, busy tej linii pojadą stałą trasą (z wjazdem kieszeniowym do Podsuliszki) do przystanku Bujak - Stary, gdzie zawrócą i pojadą z powrotem DK-9 (E-371) do przystanku SKARYSZEW i dalej stałą trasą okrężną do Radomia (z wjazdem kieszeniowym do MAKOWCA) i z powrotem (z wjazdem kieszeniowym do MAKOWCA) do przystanku SKARYSZEW, skąd pojadą DK-9 (E-371) do przystanku Bujak - Stary, gdzie zawrócą i pojadą z powrotem DK-9 (E-371) (z wjazdem kieszeniowym do Podsuliszki) do przystanku SKARYSZEW.
Ulegnie zawieszeniu funkcjonowanie następujących przystanków:
Poniższe przystanki nie będą obsługiwane przez busy skaryszewskiej linii gminnej [B1]:
02.09.2024 - Szkolne rozkłady jazdySŁOWA KLUCZOWErozkład jazdy, rok szkolny 2024/2025 W związku z nadchodzącym rokiem szkolnym 2024/2025, 2. września (poniedziałek) zostanie wprowadzony szkolny rozkład jazdy dla komercyjnych linii podmiejskich, tj. A, F i W, komercyjnych linii miejskich [I] i P oraz dla jastrzębskich linii gminnych, tj. L[1], L[2] i L[3]. Przywrócone zostaną do ruchu szkolne linie gminne J5 (jedlneńska) i 103 (zakrzewska). Zmiany taborowe obejmą linie F, [I], L[1], L[2], L[3], P i W - pojawi się na nich większy tabor (busy i midibusy zostaną zastąpione "solówkami" oraz pojazdami wielkopojemnymi - "deskorolkami"). Szkolne rozkłady jazdy zostaną również przywrócone na liniach miejskich, m.in. na linii 6, 15 i 23. Przywrócona do ruchu zostanie linia 22 (i szkolna linia 20). Ulegną korektom minutowym odjazdy poszczególnych kursów (tylko w dni powszednie):
Ponadto dotychczas skrócony kurs okrężny linii 18 (na brygadzie łączonej) z krańca RADOM - DW. PKP o 6:33 będzie kontynuował jazdę (ponownie z krańca RADOM - DW. PKP o 7:40) do zajezdni MPK. 31.08.2024 - Zmiany przystankowe na styku Malczewa i SołtykowaSŁOWA KLUCZOWElinia 23, MPK, m.n.p.p. Radom, gm. Skaryszew, ul. Witkacego-Witkiewicza, Malczew, Sołtyków, kopalnia piachu i żwiru, przystanek, pętla, przejazd techniczny, postój techniczny W piątek - 30. sierpnia - w związku z wypowiedzeniem umowy użytkowania prywatnego terenu na potrzeby pętli autobusowej (wraz z możliwością wsiadania i wysiadania pasażerów) przez właściciela kopalni piachu i żwiru w Sołtykowie (gm. Skaryszew) po zachodniej stronie ul. Radomskiej, pętla SOŁTYKÓW / Malczew zostanie zlikwidowana. W związku z tym, od soboty - 31. sierpnia - wymiana pasażerów będzie się odbywać na pobliskim, nowo powstałym przystanku Malczew, zlokalizowanym po obu stronach ul. Witkacego-Witkiewicza.
Przystanek ten będzie:
Zawracanie autobusów będzie się odbywało na terenie prywatnym kolejnej kopalni piachu i żwiru, po wschodniej stronie ul. Radomskiej w Sołtykowie, jednak bez pasażerów. Wjazd na teren kopalni oraz powrót z jej terenu będzie bowiem wykonywany jako przejazd techniczny (bez pasażerów), podobnie jak planowe postoje. 16.08.2024 - Ogranicenia w kursowaniu autobusówSŁOWA KLUCZOWErozkład jazdy Podczas tzw. "długiego weekendu", w piątek - 16. sierpnia - autobusy radomskich linii komunalnych (organizowanych przez MZDiK) będą kursowały wg sobotnich rozkładów jazdy. W tym dniu sobotnie rozkłady będą obowiązywały również na:
Wakacyjne rozkłady jazdy będą obowiązywać na komercyjnej linii podmiejskiej F (Jarząbek) i miejskiej [I] (Szymkiewicz) oraz na jastrzębskich liniach gminnych (L[1], L[2] i L[3] - Machnio). Na pozostałych liniach gminnych: kowalskich ([E1] - Jarząbek i [E2] - Alekxandria), wierzbickich ([F1], [F2], [F3] i [F4] - Jarząbek), iłżeckich ([I1], [I2], [I3], [I4] i [I5] - Darkom) oraz jedlneńskich (J1, J2, J3 i J4 - Oparka) będą obowiązywały powszednie rozkłady jazdy. 03.08.2024 - Tymczasowy objazd ul. Kaszubskiej na radomskim DzierzkowieSŁOWA KLUCZOWElinia 5, linia 14, Michalczewski, MPK, m.n.p.p. Radom, ul. Kaszubska, ul. Puławska, ul. Średnia, objazd, Dzierzków Od soboty - 3. sierpnia - w związku z postępującymi pracami przy budowie wiaduktu drogowego nad liniami kolejowymi nr 8 (Warszawa Zachodnia - Kraków Główny), nr 26 (Łuków - Radom Główny) i nr 585 (łącznicą Radom Główny - Radom Wschodni), zostanie zamknięty wlot ul. Kaszubskiej w ul. Lubelską. W związku z tym, dla linii 5 (Michalczewski) i 14 (MPK) zostanie wprowadzony objazd przez ulice: Puławską i Średnią. Od przystanku Mickiewicza / Katedra, autobusy linii 5 jadą obecnie objazdem ulicami: Mickiewicza, Sienkiewicza, 25. Czerwca, Słowackiego, Górną, Kaszubską do przystanku Kaszubska / Puławska, dalej pojadą ulicami: Kaszubską, Puławską, Średnią i Lubelską do przystanku Lubelska / Kaszubska i dalej stałą trasą. W kierunku przeciwnym, od przystanku Lubelska / Kaszubska, autobusy tej linii pojadą ulicami: Lubelską i Średnią do przystanku Średnia / Słowackiego, dalej pojadą obecnym objazdem ulicami: Średnią, Słowackiego, 25. Czerwca i Sienkiewicza do przystanku Sienkiewicza / Katedra i dalej stałą trasą.
Od przystanku Pomorska / Szczecińska NŻ, autobusy linii 14 pojadą ulicami: Pomorską, Kochanowskiego, Puławską, Średnią i Lubelską do przystanku Lubelska / Kaszubska i dalej stałą trasą. W kierunku przeciwnym trasa pozostaje bez zmian. Na trasie linii 14 będzie funkkcjonował przystanek tymczasowy Puławska / Kochanowskiego NŻ. Ulegnie zawieszeniu funkcjonowanie następujących przystanków:
Ponadto, od poniedziałku - 5. sierpnia - ulegnie korekcie rozkład jazdy linii 5. Dotychczasowy kurs zjazdowy z PRUSZAKOWA o 21:42 zostanie przesunięty na 21:02. 25.07.2024 - Przywrócenie stałej trasy na radomskim KapturzeSŁOWA KLUCZOWElinia 15, MPK, m.n.p.p. Radom, ul. Folwarczna, koniec objazdu, Kaptur Od czwartku - 25. lipca - po miesięcznej przerwie zostanie przywrócona dla ruchu kołowego ul. Folwarczna na odcinkach od ul. Letniskowej do ul. Radosława oraz od ul. Mokrej do ul. Polnej. W związku z tym, autobusy linii 15 (MPK) powrócą na stałą trasę. 16.07.2024 - Objazdy zalanego tunelu w al. GrzecznarowskiegoSŁOWA KLUCZOWElinia 6, linia 23, linia 27, linia [B1], linia [B2], linia [B3], linia [B4], Michalczewski, MPK, Oparka, m.n.p.p. Radom, Ustronie, Planty, tunel, al. Grzecznarowskiego, objazd W związku z kolejnym zalaniem tunelu w al. Grzecznarowskiego (DK 12) wskutek opadów deszczu (przez miasto przeszła komórka burzowa), autobusy jeżdżą objazdami (patrz mapa). Objazd dotyczy kilku linii miejskich, w tym linii 6, 23 i 27 oraz skaryszewskich linii gminnych [B1], [B2], [B3] i [B4].
Autobusy linii 6 i 23 od przystanku Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP jeżdżą przez ul. Księcia Józefa Poniatowskiego, Dowkontta, Rewolucji 1905. Roku, Młodzianowską, wiadukt nad liniami kolejowymi nr 8 i 22, Pallotyńską, zjazd z wiaduktu, Czarną, PCK, al. Grzecznarowskiego do przystanku al. Grzecznarowskiego / Śląska i dalej - autobusy linii 23 - stałą trasą, natomiast autobusy linii 6 kierują się al. Grzecznarowskiego do ronda Dmowskiego, na którym dokonują zawrotki, następnie z al. Grzecznarowskiego kierują się ulicami: Śląską, Kolejową, Czarną, Młodzianowską do przystanku Młodzianowska / Gazowa i dalej stałą trasą. W kierunku przeciwnym, od przystanku al. Grzecznarowskiego / Śląska, autobusy ww. linii oraz skaryszewskich linii gminnych jadą ulicami: al. Grzecznarowskiego, Śląską, Kolejową, Czarną, wjazd na wiadukt, Pallotyńską, wiadukt nad liniami kolejowymi nr 8 i 22, Młodzianowską, Rewolucji 1905. Roku, Dowkontta, Księcia Józefa Poniatowskiego i dalej stałymi trasami. AKTUALIZACJA
11.07.2024 - Objazdy zalanego tunelu w al. GrzecznarowskiegoSŁOWA KLUCZOWElinia 6, linia 23, linia 27, linia [B1], linia [B2], linia [B3], linia [B4], linia [I], Michalczewski, MPK, Oparka, Szymkiewicz, m.n.p.p. Radom, Ustronie, Planty, tunel, al. Grzecznarowskiego, objazd W związku z kolejnym zalaniem tunelu w al. Grzecznarowskiego (DK 12) wskutek ulewnych opadów deszczu (przez miasto przeszła quasi-statyczna komórka burzowa), autobusy zostały skierowane na objazdy (patrz mapa). Objazd dotyczył wielu linii miejskich, w tym linii 6, 23 i 27, skaryszewskich linii gminnych [B1], [B2], [B3] i [B4] oraz komercyjnej linii [I].
Autobusy linii 6, 23 oraz [I], od przystanku Księcia Józefa Poniatowskiego / dw. PKP jeżdżą przez ul. Księcia Józefa Poniatowskiego, Dowkontta, Rewolucji 1905. Roku, Młodzianowską, wiadukt nad liniami kolejowymi nr 8 i 22, Pallotyńską, zjazd z wiaduktu, Czarną, PCK, al. Grzecznarowskiego do przystanku al. Grzecznarowskiego / Śląska i dalej stałymi trasami, z wyjątkiem linii 6. Autobusy tej linii kierują się al. Grzecznarowskiego do ronda Dmowskiego, na którym dokonują zawrotki, następnie z al. Grzecznarowskiego kierują się ulicami: Śląską, Kolejową, Czarną, Młodzianowską do przystanku Młodzianowska / Gazowa i dalej stałą trasą. W kierunku przeciwnym, od przystanku al. Grzecznarowskiego / Śląska, autobusy ww. linii oraz skaryszewskich linii gminnych jadą ulicami: al. Grzecznarowskiego, Śląską, Kolejową, Czarną, wjazd na wiadukt, Pallotyńską, wiadukt nad liniami kolejowymi nr 8 i 22, Młodzianowską, Rewolucji 1905. Roku, Dowkontta, Księcia Józefa Poniatowskiego i dalej stałymi trasami. Jest to najbardziej optymalny objazd z uwagi na nie pomijanie żadnego przystanku przez autobusy poszczególnych linii. Obserwacja ruchu autobusów na stronie rkm.mzdik.radom.pl dowiodła jednak wielu różnych sposobów omijania tej "pięty achillesowej" radomskich dróg, jaką jest tunel w al. Grzecznarowskiego, który jest zalewany wodami opadowymi wskutek ulew oraz wodami wybijanymi ze studzienek z pobliskiego Potoku Południowego, który w swej większości jest skanalizowany. Problem jest od lat nie rozwiązany.
Opóźnienia autobusów miejskich w niektórych przypadkach przekraczały 10 min. AKTUALIZACJA
|
|